فکر

تلاش

پیشرفت

Excellence in Work

Intelligence in Solution

دستگاه‌های ماشین‌کاری

# دستگاه وایرکات:

 

وایرکات چیست ؟

وایرکات دستگاهی دقیق از خانواده E.D.M (Electro Discharge Machine) است که به روش تخلیه الکتریکی ( براده برداری بوسیله جرقه) کار می کند.سیستمی که روی اجسام رسانابدون درنظر گرفتن سختی یا نرمی جنس کار میکند.گر چه ظاهرا" مخترع اولیه روسها بوده اند ولی شرکت های سوییسی با کاربردی کردن این دستگاه از اواخر دهه 60میلادی در زمینه تولید قالبهای دقیق به موفقیت های فراوانی دست یافتند بطوریکه با اختراع این دستگاه به یکباره انقلابی عظیم در زمینه تولید قطعات و قالبها بوجود آمد و تا به امروز غرب بسیاری از پیشرفتهای سریع نظامی و تکنیکی خود را مدیون دستگاههایCNCو علی الخصوص وایرکات است.شرکت های معتبر اروپایی وامریکایی در زمینه صنایع هوافضا و موشکی و صنعتی و پزشکی از این سیستم بهره فراوان جسته اند.

 

اساس کار وایر کات:

وایرکات دستگاهی است که بوسیله سیم نازک(عمدتا 25 میکرون)برش روی قطعه کارایجاد میکند. داخل مایع دی الکتریک (آب مقطر).انرژی ترمو الکتریک با ایجادیک جرقه سریع بین قطعه کار و سیم باعث ذوب لحظه ای "burning away" این نقطه میشود.این ولتاژ دائمآ از ژنراتورتامین گشته وبه براده برداری ازقطعه کار منجرمیشود.عمل ذوب داخل یک مایع دی الکتریک انجام میگیرد. نقش دی الکتریک خنک کاری،شستشو و عمود نگهداشتن سیم است. جنس قطعه کار میتواندنرم مثل آلومینیوم،مس و برنج،تا فولاد های سخت،و حتی تنگستن کارباید(الماس)باشد.این جرقه قابل دیدن بوده وزمانیکه آب تمیز است کنده شدن براده های میکرونی بوضوح دیده میشود.همین ویژگی است که وایرکات را منحصربفرد میکند زیراهیچ تماس فیزیکی بین سیم وکار وجود ندارد وهمیشه یک فاصله (GAP)بین سیم وقطعه وجود دارد بنابراین خطای ابزاری کم و درنتیجه دقت زیاد میشود.

 

سیم وایر کات:

سیم در وایر کات نقش اساسی دارد.نقش سیم انتقال جرقه است وباید رسانایی خوب واستحکام کافی داشته باشد. بطورکلی دونوع سیم مصرف شونده ورفت برگشتی وجود دارد. سیمهای مصرفی از جنس مسی یا برنجی با پوششهای متفاوت روی اکسید روی یا فرمولهایی برای برش بهتر است و اخیراً کشورهای کره تایوان وچین محصولات خوبی ارایه کرده اند.این سیمها با کششهای متفاوت معمولا"نیوتن برمتر مصرفی بوده وبدلیل فرسودگی با جرفه وافت سایز فقط یکبار مصرف میشوند.سیمهای رفت وبرگشتی عمدتا"ترکیبات مولیبدن وتنگستن است.ومعمولا" در ماشینهای چینی کاربرد دارند.

 

روش نرم افزاری وایر کات:

هندسه قطعه ای که باید بریده شود معمولا" در یک مقطع غالبا" درAutoCad ویا Corel Draw ترسیم میشود.این ترسیم با فرمت (DWG)ویا(DXF)ضبط میشود.این فایل در نرم افزار ESPIRIT باز شده وبر حسب خطوط ،کمان و دایره بصورت یک مسیر مداری چپ یا راست به فایل NCیاISOتبدیل میشود.این فایل متنی بوده و اساس کار این فایل باG-Codeاست که شکل های موجود را به خط و آرک(قوس) تبدیل میکند.واین همان زبان ماشین است.

 

  

ویژگیهای وایرکات:

یکی از مزایای اختصاصی وایرکات اساس کار به صورت تخلیه الکتریکی است . با این روش اسپارک مانند، فشاری روی قطعه کار و محور های دستگاه نیست و این دستگاه به صورت میکرون به میکرون حرکت می کند و مادامی که از کامپیوتر خود فرمان میگیرد،بدون هیچ خطایی در مسیر خود حرکت میکند.با این مزیت میتوان انواع قطعات دقیق و قالبهای مرحله ای سنبه و ماتریس و پلاستیک را طراحی و اجرا کرد.به عنوان مثال در قالبهای مرحله ای نمیتوان قابلیت وایرکات را با بقیه دستگاهها حتی فرزCNCمقایسه کرد.چون در تمام طول و ارتفاع بصورت یکسان براده برداری میکند.این توانایی را در هیچیک از دستگاههای فرز یا تراش CNCنمیتوان مشاهده کرد.

 


روند كلي كار :

  • قرار دادن قطعه روي ميز كار

  • تراز كردن و ساعت كردن قطعه توسط ابزار مربوطه

  • اثبات قطعه روي ميز

  • عبور سيم از داخل قطعه و قرار دادن در فك پايين

  • اعمال كشش سيم توسط كليد مربوطه

  • استارت ماشين كه با شروع ماشين كاري و ورود مايع دي الكتريك به روي قطعه است

اجزاء اصلي تشكيل دهنده دستگاه :

  • ساختمان اصلي ماشين

  • ابزار برشي

  • سيستم كنترلي

  • مايع دي الكتريك و سيتم تصفيه

خدمات وایرکات در شرکت پارت گستران :

شرکت پارت گستران مجهز به سه دستگاه وایرکات با بهترین برندهای موجود در کشور (JS EDM و FANUC) است. به واسطه بیش از یک دهه کار با دستگاه‌های وایرکات و خدمات دهی در این حوزه این شرکت قادر است تمامی سفارشات در حوزه برش فلزات را با دقت مورد نظر مشتری و با قیمت مناسب ارائه دهد.

 

# دستگاه فرز CNC

# دستگاه تراش CNC

# دستگاه سنگ محور

# دستگاه اسپارک